Bonus till "duktiga lärare"?

Det finns mycket att säga om det pedagogiska i Moderaternas förslag om att lyfta fram duktiga elever (DN), men det värsta i förslaget är väl ändå att "duktiga lärare" skulle belönas, t ex med en bonus.

Det är ett faktum att barn till föräldrar med akademisk bakgrund gör bättre ifrån sig i skolan än barn till föräldrar med icke-akademisk bakgrund. Omvänt så gör barn till föräldrar med icke-akademisk bakgrund sämre ifrån sig. Även om lärare kan göra skillnad på individuell nivå så spelar det i det stora hela ingen roll hur bra lärare man har eller inte har; korrelationen (och kausaliteten) mellan föräldrars studiebakgrund och elevernas skolresultat är tydlig.

Så vad skulle resultatet av (m)s förslag bli? Antagligen att lärare i områden där jobbet är relativt lätt då eleverna har studievana sedan tidigare plötsligt får bonusar, medan lärare i områden där jobbet är betydligt svårare p g a studieovana, mindre resurser, kulturkonflikter etc inte får någon bonus.

Var någonstans verkar det vettigt?

4 Comments

  1. Leo skriver:

    Min mormor jobbar ju som lärare; på skolan hon jobbar på har de redan något liknande system. Jag vet inte exakt hur de mäter vilka lärare som är bäst, men hon fick till exempel högt "betyg" för att hon hoppade in och tog över som mentor för en klass vars mentor hade slutat i år. Det handlar om kanske 300 kr i löneskillnad mellan de "sämsta" och de "bästa" lärarna per månad.

    "Så vad skulle resultatet av (m)s förslag bli? Antagligen att lärare i områden där jobbet är relativt lätt då eleverna har studievana sedan tidigare plötsligt får bonusar, medan lärare i områden där jobbet är betydligt svårare p g a studieovana, mindre resurser, kulturkonflikter etc inte får någon bonus."
    ^
    Jag tror tanken är att det är meningen att de lärare som gör en större insats ska få mer lön. Sen hur det ska mätas och om det nu blir så är en annan sak.

    Det är VÄLDIGT sällan olika klasser på samma skola har olika resurser, bakgrundsblandningar etc. Eller vad menar du?

  2. Job skriver:

    Jag tolkadr förslaget som att bonusar skulle delas ut till de lärare vars elever gör bra ifrån sig i de nationella jämförelser som föreslås; t ex nationella tävlingar i rättstavning. Det jag menar är alltså inte olika klasser på samma skola, utan olika skolor.

    Alla försök att mäta arbetsinsats efter något annat än arbetstid är dock alltid dömda att bli subjektiva och orättvisa. Det är populistiskt trams att ens försöka, det blir nästan alltid sämre.

  3. Leo skriver:

    Då håller jag med att det är en väldigt dålig idé.

  4. Tuss skriver:

    När jag ser till hur mycket mina föräldrar (och jag i någon mån) hjälper min lillasyster, som nyss börjat i åttan, med skolan så är jag inte förvånad över korrelationen mellan föräldrars bakgrund och barnens studieresultat. Min syster blir påmind om läxorna, får hjälp med något eller blir förhörd nästan en gång om dagen, ofta även på helgerna. Jag kan livligt föreställa mig hur det måste vara för min systers klasskamrater vars föräldrar jobbar med sina målerifirmor och liknande och som helt enkelt inte kan förklara varken matten, franskan eller fysiken för sina barn. Hur det är för barn med ännu trassligare bakgrund vågar jag inte ens tänka på.