Posts tagged ‘klimat’

Lättare än luft

airstream
Bild från Forum for the Future.

När klimatkatastrofen knackar på dörren samtidigt som världsekonomin bryter ihop är det lätt att börja drömma om den tid som komma skall. Tyvärr ter sig drömmen om en på teknologiska medel framkommen post-kapitalistisk utopi ouppnåbar – det är långt kvar till 2300-talet (och enligt historieskrivningen i Star Trek var mänskligheten nära total undergång ett antal gånger innan Jorden förenades på 2100-talet).

Mer konstruktivt (hmm) är det nog att drömma om lite mindre förändringar. Wired rapporterar om ett science fiction-artat initiativ av Finnair: "Departure 2093". Finnair drömmer om en framtid där flygplanen snarare ser ut som klassiska flygande tefat än dagens metallcylindrar, och drivs med, såklart, alger. De har också med ett uppenbart Jetsons-inspirerat miniflygplan och drömmer om något som lämpligtvis kan benämnas "privatflygism". Jag ser hellre att vi professionaliserar persontransporterna (avskaffar privatbilismen, med andra ord).

Men även om det inte är helt otänkbart att jag fortfarande är i liv 2093 känns det lite avlägset (och alger-drivna flygande tefat känns ännu mer avlägset) ändå. Vad kan vi drömma om som ligger lite närmare?

Luftskepp.

Min entusiasm för luftskepp har förvisso kallnat lite sedan jag var som mest besatt, men jag tycker fortfarande att det är intressanta, häftiga, och klart genomförbara tankegångar. Det är en skam att luftskeppen har förpassats till steampunk och fantasy, från att en gång majestätiskt ha seglat fram och tillbaka över Atlanten, med idel nöjda passagerare.1

Luftskeppens era fick sin dödsstöt med när Hindenburg tog eld och kraschade i New Jersey 1937. Eftersom det var den första zeppelinaren som flög till USA så var ett stort nyhetsuppbåd på plats. Herbert Morrisons rapportering på plats gjorde förmodligen stort intryck på publiken, och den var minst sagt dramatisk: Morrison konstaterade snabbt att det var "den värsta av de värsta katastroferna i världen". Hindenburg var ett tyskt skepp, och olyckan kombinerad med den osympatiska tyska regimen och andra världskriget två år senare dödförklarade luftskeppen – till flygplanens fördel.

Men var katastrofen verkligen så katastrofal? Det såg knappast vackert ut när den stora brinnande cylindern tumlade mot marken, men utav 97 passagerare dog bara 35 (plus en på marken). Förlåt min cyniska syn på människoliv, men det är ju helt klart småpotatis med tanke på vissa flygplanskrascher – ännu mer så om man begrundar hur mycket skada ett luftskepp skulle kunna orsaka om det råkade köra in i ett höghus!

De teknologiska framsteg som skett sedan Hindenburg kraschade skulle göra moderna luftskepp ännu bättre, ännu säkrare. Eftersom man kan använda lättmetaller behöver man t ex inte lika mycket bärkraft, man kan med hjälp av datorer underlätta styrningen (luftskepp påverkas lätt av vind), och vi behöver inte längre använda explosiv vätgas som lyftgas. Tillkommer gör dessutom det faktum att luftskepp är betydligt tystare än sina brummande kusiner, och kanske framförallt: luftskepp behöver inte sanslösa mängder fossila bränslen för att hålla sig i luften.

Så, vad väntar vi på egentligen? Det är inte lång tid kvar tills vi når toppen av Hubbert-kurvan – fixa luftskepp nuuu!

  1. Från överklassen, såklart. Men ändå! []